
Zoals bekend heeft de SME zich de afgelopen jaren beziggehouden met de sanering van de ENKA-pluim. Dat wil zeggen met de ondergrondse vervuilde waterstroom die van het vroegere ENKA-terrein in Ede, langzaam richting het Binnenveld loopt.
Na allerlei perikelen wordt er nu door de Provincie Gelderland gewerkt aan een milieu- en natuurvriendelijke oplossing middels een nieuw saneringsplan. Dit zal in samenwerking gaan met de Stichting Milieuwerkgroepen Ede, Mooi Wageningen en eigenaren als Mooi Binnenveld, Staatsbosbeheer en de coƶperatie van een aantal betrokken agrariƫrs, en de beide gemeenten.
Er is daarvoor nog verder nader onderzoek gedaan. Afgelopen jaar is door de Provincie de sulfaatcontour met name in de diepte, beter in beeld gebracht waarvoor de nodige diepe peilbuizen (> 100 m -mv) zijn bijgeplaatst. De Provincie had gehoopt dit met enkele peilbuizen voor elkaar te krijgen, maar het zijn er toch meer geworden dan verwacht. Sommige peilbuizen moesten op private gronden geplaatst worden en dat heeft vanwege voor het verkrijgen van toestemming meer tijd gekost. Het beeld van de sulfaatverontreiniging is nu compleet.
Daarnaast zijn extra meetrondes van de peilbuizen uitgevoerd zodat de gemeten gehalten ook geverifieerd zijn. De watergangen/singels in de woonwijk Rietkampen worden binnenkort weer bemonsterd zodat ook daarmee een goed actueel beeld van de situatie wordt verkregen.
Het nader onderzoek wordt daarmee afgerond en de resultaten worden binnenkort gepresenteerd. Het onderzoeksrapport wordt na presentatie aan de direct betrokkenen, vrijgegeven zodat iedereen de resultaten kan bestuderen. We verwachten dat dit na het zomervakanties zal plaatsvinden.