Ecologisch onderzoek transportleidingen door Binnenveld

Waterleidingbedrijf Vitens en Waterschap Vallei & Veluwe zijn van plan transportleidingen aan te leggen in het Binnenveld.

Op dit moment zijn ecologen daarvoor bezig met aanvullende onderzoeken naar de effecten van de aanleg. Beide initiatiefnemende organisaties overleggen in diverse bijeenkomsten met allerlei lokale natuur- en milieuorganisaties waaronder Stichting Milieuwerkgroepen Ede of en hoe dit zou kunnen worden uitgevoerd. Binnen een maand of twee vindt er weer overleg plaats over de stand van zaken van het onderzoek.

Continue reading


Stand van zaken boomkwekerij in het binnenveld

Toen in 2024 bekend werd dat er een boomkwekerij aan de Slagsteeg in het Binnenveld zou worden gevestigd, hebben vier natuurorganisaties die nauw betrokken zijn bij het Binnenveld bekeken in hoeverre het juridisch mogelijk zou zijn om de vestiging van de boomkwekerij tegen te houden. Omdat het bedrijf op die percelen met het verbod al drainage had aangelegd en al houtige gewassen had geplant, hebben we aan de gemeente Ede om handhaving gevraagd.

Continue reading


Visiestuk renovatie Hartenberg Wekerom

De SME heeft bij de gemeente Ede een visiestuk ingediend met betrekking tot het renoveren van zorggebouwen van de Hartenberg in Wekerom. Omdat het adres middenin Natura 2000-gebied ligt zou er een geldige omgevingsvergunning N2000, en omgevingsvergunning Flora en Fauna moeten worden afgeven. De SME is van mening dat een dergelijk groot project niet vergund mag worden zonder deze natuurvergunningen van de provincie en zonder stikstofberekeningen en quickscan Flora en Fauna.

Continue reading


Nederland zit niet op slot en Ede dus ook niet

De gemeente Ede gaat een zgn ‘oplosconferentie’ houden om de stikstofproblematiek op te lossen. Volgens wethouder v.d. Schans zorgt die problematiek er namelijk voor dat “Ede vast loopt”. En daardoor komt o.a. “de woningbouw in de knel en kunnen bedrijven niet ontwikkelen”.

Een verhaal (narratief) dat we vaker horen in de politiek: Nederland zit op slot door de stikstofmaatregelen die de natuur moeten herstellen en beschermen. Daarmee creëren politici de valse tegenstelling, dat maatregelen om de natuur te beschermen slecht zijn voor de vooruitgang van Nederland.

Continue reading


Mooi Binnenveld en SME vragen Ede om de natuur in het Binnenveld beter te beschermen

In 2024 is een perceel van 30 hectare tussen de Slagsteeg en de Harsloweg verkocht aan een boomkweker uit Opheusden. Dat heeft nadelige consequenties voor het Binnenveld. Bij voorbeeld vanwege het gebruik van pesticiden en is een boomkwekerij niet alleen schadelijk voor de in het gebied gelegen kwetsbare natuurgronden (o.a. natura 2000) , maar ook voor omliggende biologisch landbouwbedrijven en voor de gezondheid van omwonenden.

Zeker nu er een aantal agrarisch bedrijven in de gemeente Ede hebben ingetekend op de landelijke stoppersregeling, en er dus waarschijnlijk grond op de markt zal komen, is het urgent om ongewenste ontwikkelingen uit te sluiten. Lees hier de hele brief aan de colleges van B&W van de gemeenten
Ede en Wageningen.

Continue reading


Er bestaat in ons land geen klassenjustitie, toch?

""

Als de gemeente een bouwvergunning heeft afgegeven, waar wij als Stichting Milieuwerkgroepen Ede bezwaar tegen hebben, starten we daar een juridische procedure tegen. Bij voorbeeld als een agrarisch bedrijf een vergunning heeft gekregen voor de bouw van een extra stal of, zoals onlangs, als National Park De Hoge Veluwe een stuk bos wil kappen voor de bouw van een nieuw entreegebouw aan de kant van Otterlo.

Continue reading


Waarom steunt de SME de acties van Extinction Rebellion?

Dit stuk gaat over een wat ander onderwerp dan normaal op deze site. Recent vroegen de klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) ons om weer steun uit de spreken voor de legale ‘support demonstratie’ bij de blokkades van de A12 op 9 september aanstaande. De A12 blokkades zijn bedoeld om te protesteren tegen de nog steeds doorgaande subsidie van fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en gas. De SME heeft -net als meer dan 130 andere maatschappelijke partijen- na intern beraad besloten de support demonstratie te steunen.
We hebben ons afgevraagd wat dit alles met het beschermen van milieu en natuur in Ede te maken heeft. Dat is toch de kerntaak van de SME. Omdat het hier om een toch wel wat omstreden onderwerp gaat, hecht het bestuur er aan haar overwegingen hier toe te lichten.

Continue reading


Lozingsvergunning voor vervuild ENKA grondwater bij de Raad van State


Op 7 juni 2022 werd de lozingsvergunning voor het (met onder andere pentachloorfenol, perchloorethyleen en sulfaat) vervuilde ENKA-grondwater behandeld bij de Raad van State in Den Haag. Dit vervuilde grondwater is aanwezig onder verschillende woonwijken in Ede (onder andere Maandereng). Daar waren de vertegenwoordigers van de Vereniging Mooi Wageningen (VMW), en van de SME) bij aanwezig.

Continue reading


Verslag donateursavond 2019

tegroen_birdsOp 14 november 2019 werd de jaarlijkse donateursavond van SME gehouden, met als thema ‘Een groene en gezonde leefomgeving’. Belangrijke gastspreker was Dr. Arnold van den Burg, gastonderzoeker aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij doet al lang onderzoek naar verzuring op de Zuidwest-Veluwe en de gevolgen daarvan voor natuur en milieu, en meer speciaal de vogels. Zijn presentatie kan hier bekeken worden. Daarna werden kortere pitches gegeven door Erik Wesselius (over luchtkwaliteit ), Jaco van der Gaast (over problemen bij hemelwater afkoppelen en de Enka pluim ) en Hein Bouwmeester (over groen in Ede ) , allemaal onderwerp waar SME in de toekomst de nadruk op kan leggen.
Na de pauze bleek dat de volgende drie onderwerpen door donateurs als belangrijk werden gezien: de Stikstofproblematiek, Biodiversiteit, en Biomassacentrale, snoei- en kapbeleid. In de rest van dit stuk wordt een volledige samenvatting van de avond gegeven.

Continue reading


Geen hoogbouw op ENKA!

hb_artwork_detailProjectontwikkelaar AM is voornemens hoogbouw van negen verdiepingen (de Residentie) te realiseren op het ENKA terrein in Ede (zie www.residentie-anders.nl voor de feiten). In het huidige bestemmingsplan is hoogbouw niet toegestaan. Gemeente en projectontwikkelaar willen het daarom wijzigen, en zo hoogbouw mogelijk maken. Wijkbewoners en tuinders zijn tegen hoogbouw omdat: hoogbouw niet past in de wijk, de stedenbouwkundige motivatie voor hoogbouw ontbreekt, hoogbouw voor veel schaduw zorgt en de privacy schaadt van omwonenden en het cultureel erfgoed ENKA door hoogbouw uit het zicht raakt.  De SME heeft ook bezwaren tegen hoogbouw

Continue reading